6 savaitės po gimdymo - atsigavimas namuose

Gimus kūdikiui Jūsų kūnas diena po dienos keisis, palaipsniui grįždamas į ikinėštuminę būseną. Pogimdyviniu laikotarpiu dažniausiai vadinamos 6 savaitės po gimdymo, tačiau kai kuriems nėštumo metu įvykusiems pokyčiams atsistatyti prireikia net pusės metų. Kiekvienos moters pasikeitimai, kaip ir nėštumo laikotarpiu, taip ir po gimdymo, vyksta skirtingai. 

Fiziniai pasikeitimai po gimdymo

Pogimdyviniu laikotarpiu intensyviai keičiasi kraujotaka, atsistato lytiniai ir šlapimo takai, medžiagų apykaita, emocinė moters būklė.

Gimdos susitraukimai. Iš karto po gimdymo gimda ima trauktis, tai vadinama gimdos involiucija. Praeis 6-8 savaitės kol ji pasieks iki nėštumo buvusį dydį. Pirmomis dienomis po gimdymo gimdos susitraukimai gali būti skausmingi, ypač dėl žindant išsiskyriančio oksitocino. Be to, pastebėta, kad pakartotinai pagimdžiusioms šie susitraukimai skausmingesni.

Išskyros iš gimdos (lochijos). Vykstant gimdos involiucijai, iš jos išsivalo tam tikras vidinis sluoksnis, iki tol tarnavęs vaikelio augimui, kraujo krešuliai, gleivės. Pirmomis dienomis išskyros gana gausios, kraujingos, vėliau jos pradeda šviesėti, kol tampa balkšvos. Gali tęstis nuo 2 iki 4 savaičių, tačiau gali išnykti maždaug ir po dviejų mėnesių.

Raumenų skausmas. Gimdymas pareikalauja labai daug fizinių jėgų, tad po gimdymo dažnai jaučiamas raumenų skausmas (ypatingai rankų, kaklo srityje, nugaroje). Po kelių dienų šis skausmas nurimsta.

Tarpvietės jautrumas. Po įprasto gimdymo, ypač jei buvo atlikta epiziotomija ar įvyko tarpvietės plyšimas, gali pasireikšti tarpvietės, makšties jautrumas, skausmas, patinimas. Esant dideliam diskomfortui, pabandykite 10-20 minučių uždėti šaltą kompresą (pvz. maišelį su ledukais). Galima naudoti vietinių anestetikų purškalus. Siekiant, kad tarpvietė gerai sugytų, ją reikia kuo dažniau plauti šiltu vandeniu ir muilu (kryptis nuo priekio link išeinamosios angos), ir keisti higieninius įklotus.

Po Cezario pjūvio, skausmui pjūvio srityje malšinti, vaistų gali prireikti 1-2 savaites.

Šlapinimasis. Pirmosiomis dienomis po gimdymo pasitaiko šlapimo susilaikymas, sąlygotas audinių pertempimo, sutrikusio jautrumo. Rekomenduojama reguliariai (bent kas 4 valandas) pasišlapinti, nes susilaikęs šlapimas sukuria geras sąlygas bakterijoms daugintis. Kita neretai pagimdžiusioms mamytėms nerimą kelianti problema – šlapimo nelaikymas. Dažniausiai šlapimo takų funkcija atsistato per 2-8 savaites po gimdymo. Norint pagreitinti audinių atsistatymą rekomenduojami dubens dugno stiprinimo pratimai. Tačiau jei šlapimo nelaikymas išlieka ir praėjus keliems mėnesiams po gimdymo – kreipkitės pas savo ginekologą, tai išsprendžiama problema.

Tuštinimasis. Pirmas pasituštinimas po gimdymo neretai sukelia sunkumų – pertempti pilvo sienos ir tarpvietės raumenys, dar prisideda skausmo baimė, esant tarpvietės įtrūkimų ar paūmėjus hemorojui. Siekiant išvengti vidurių užkietėjimo po gimdymo, rekomenduojama greičiau keltis ir daugiau judėti, vartoti daug skysčių, skaidulinių medžiagų turinčio maisto. Pasituštinti moteris turėtų per tris paras po gimdymo.

Krūtys. Pirmas paras po gimdymo iš krūtų skiriasi priešpienis – tai negausus, turtingas baltymų, naujagimio imunitetui reikalingų imunoglobulinų skystis. Krūtys pieno pritvinksta dažniausiai tarp trečios ir ketvirtos dienos po gimdymo. Tomis dienomis krūtys padidėja, jas gali tempti, skaudėti, vienai dienai gali pakilti temperatūra iki 38-39°C. Rekomenduojama reguliariai žindyti naujagimį, dėvėti patogią liemenėlę, pieną nutraukti tik jei vaikeliui dėl krūties persipildymo sunku apžioti spenelį ar jaučiamas didelis diskomfortas (papildomas pieno nutraukimas stimuliuoja pieno gamybą ir prailgina krūtų pritvinkimą).

Emocinė būklė po gimdymo. Gimdymo metu ir pirmomis paromis po gimdymo moteris patiria didžiulį fizinį ir emocinį krūvį. Normalu, kad pirmosioms emocijoms atslūgus, apima slogi nuotaika, gali pasireikšti dirglumas, nerimas, koncentracijos sutrikimas, nemiga ar mieguistumas. Šie požymiai dažniausiai praeina per 7 – 10 dienų. Tačiau jei simptomai tęsiasi ilgiau nei dvi savaites, trukdo rūpinimuisi vaikeliu ir kasdienei veiklai, būtina pasitarti su gydytoju – beveik penktadaliui moterų pogimdyviniu laikotarpiu pasireiškia depresija.

Kreipkitės į gydytoją, jeigu:
• Atsiranda kraujavimas iš gimdos šviežiu krauju ar su krešuliais, įklotas permirksta kas 2 val. ar dažniau
• Prasidėjo karščiavimas
• Vargina staigus ar dažnas noras šlapintis, kurio metu jaučiamas deginimas.
• Atsirado skausmas nugaros apačioje, ypač jei kartu prasidėjo karščiavimas, skausmingas šlapinimasis
• Naujai prasidėjo pilvo skausmas ar jis stiprėja
• Krūtyje atsirado sukietėjimas, paraudimas ir jis išlieka ištuštinus krūtį
• Aštrus skausmas krūtinės ląstos srityje, pilve, nugaroje ar kojose. Jaučiamas galvos svaigimas, atsirado dusulys ar darosi silpna.
• Ilgiau nei dvi savaites vargina liūdesys, nerimas, verksmingumas, miego sutrikimai, apetito stoka, dirglumas
• Cezario operacijos pjūvio sritis paraudo, patino, pasidarė skausminga ar iš pjūvio vietos pasirodė išskyrų

Kitos rekomendacijos, 
Praėjus 6 savaitėms po gimdymo rekomenduojama pasirodyti pas savo ginekologą, jis įvertins, kaip moteris atsistatė po gimdymo, rekomenduos tinkamus kontracepcijos metodus.
Pirmieji lytiniai santykiai po gimdymo galimi kai moteris fiziškai ir psichologiškai jiems pasiruošusi, sustojus kraujavimui, sugijus tarpvietės siūlėms. Paprastai po 4 – 6 savaičių.

Kada galima užsiimti fizine veikla?
Daugeliui moterų reikia šiek tiek laiko, kad vėl būtų tokios pačios aktyvios, kaip iki nėštumo. Po gimdymo svarbu visapusiškai atsigauti. Fizinis aktyvumas gerina nuotaiką, padeda greičiau atsikratyti priaugto svorio, mažina pogimdyvinės depresijos, trombembolijų riziką. Nesant medicininių komplikacijų, fizine veikla galima užsiimti kai tik moteris jaučiasi tam fiziškai ir psichologiškai pasiruošusi. Keli patarimai, kaip galite pasirūpinti savimi:
• Po natūralaus gimdymo skatinama kuo greičiau pradėti vaikščioti, po cezario pjūvio operacijos ant kojų stotis rekomenduojama praėjus 24 valandoms
• Pirmas 5-6 savaites po gimdymo stenkitės su kūdikiu toli nekeliauti. Jeigu susiruošėte į ilgesnę kelionę mašina, stenkitės dažniau sustoti ir pasivaikščioti.
• Pirmus tris penkis mėnesius venkite didelio intensyvumo fizinių užsiėmimų (tokių kaip jodinėjimas ar didelio intensyvumo jėgos treniruotės). Fizinį krūvį rekomenduojama didinti palaipsniui.
• Per pirmas šešias savaites po gimdymo stiprinkite dubens dugno raumenis, vaikščiokite: pradėkite nuo 10-15 min. ir laiką po truputį vis ilginkite iki 30min.
• Jeigu planuojate pradėti fizinius pratimus ir atliekate pratimus gulėdamos ant nugaros,tai kol kraujuojate nekelkite dubens, venkite alkūnių kelių padėties.
• Pasitarkite su gydytoju, kada ir kokia galite pradėti užsiimti fizine veikla


Konsultavo
Akušerijos ginekologijos klinikos
Gydytoja akušerė ginekologė Ieva Daunoravičienė